Přeskočit na obsah
Sdružujeme se a spolupracujeme, abychom byli silnější, vzdělanější a úspěšnější.
Search
Close this search box.

KONFERENCE O OBCHODU – E-SHOPY A DALŠÍ DISTRIBUČNÍ CESTY ZBOŽÍ OBORU VODA – TOPENÍ SE OPRAVDU VYDAŘILA

  • od

Asociace obchodu voda – topení (AOVT) uspořádala ke konci roku 2023 v Praze KONFENECI O OBCHODU na téma E-SHOPY A DALŠÍ DISTRIBUČNÍ CESTY ZBOŽÍ OBORU VODA – TOPENÍ. Účastnilo se ji 70 odborníků, špičkových manažerů, majitelů firem a zástupců téměř všech distribučních cest zboží tohoto oboru. Garantem konference byl Jiří Tesák.

Prudký vzestup a rozvoj informačních technologií byl podpořen změnami, které si vynutil covid. Došlo tak k zásadním změnám komunikace mezi jednotlivými segmenty obchodu.  Nastal přirozený nárůst e-shopů, posílila se pozice hobby marketů, zvýšila se globalizace velkoobchodu v TZB. Změny se projevily i v logistice, financování a přímém působení montážních firem. To vše se AOVT 

Jaké nám v obchodní sféře hrozí „nebezpečí“?

JUDr. Robert Neruda, Ph.D., HAVEL & PARTNERS s.r.o.  upozornil na zásadní rozdíly mezi doporučenými a fixními cenami v e-shopech i kamenných obchodech, selektivní distribuci – tzn., že je možné mít různě stanovené podmínky pro různá území a způsoby prodeje. Dále vysvětlil problematiku kartelových dohod, což jsou konkurenční dohody, dohody o cenách a postupech na trhu, veřejných zakázkách a teritoriích trhu. Poukázal na pravomoc a funkci antimonopolní úřadu a na to, jak málo stačí k tomu, aby byl spáchán trestný čin.

Vývoj e-shopu

Přednáška Víta Beneše ze společnosti Kamody s.r.o. průřezově ukázala vývoj jednoho z předních internetových prodejců v ČR v oblasti hobby a zahrada, a to od počátku svého vzniku, až po současnou podobu společnosti s téměř dvou miliardovými tržbami. Otevřeně ukázal podrobnou strukturu celého obchodování od A až do Z,  vstup na zahraniční trh, velký význam kvalitní logistiky, práce i o víkendech a rychlost v odbavení zakázek. E-shopy se zdokonalují a pružně reagují na uspokojení potřeb zákazníka. Proto v současné době nabízí už i servisní služby.

Jak připravit vlastní produkt pro trh?

Firma Merabell Technologies s.r.o. se zabývá vývojem a výrobou. Pan Petr Melčák představil vizi a misi společnosti, distribuční cesty svých produktů jak do velkých projektů, tak pro použití koncovým zákazníkem. Mezi hlavní vlastnosti dobrého produktu patří kvalitní materiál, hodnotné a efektivní balení s kompletními informacemi, reklama a efektivní využití prodejní plochy s podporou projekčních obrazovek. Mají zvládnutou informovanost zákazníka, doporučování produktů a marketingovou podporu.  Je to téměř dokonalý prodejní projekt, díky kterému rostou nejen na tuzemském trhu, ale expandují i do zahraničí. Je to vzorový příklad přípravy produktu pro trh.

Jaké změny nastaly u výrobce?

Ing. Lukáš Vozdecký za společnost Alcadrain, s.r.o. je jeden z největších výrobců sanitární techniky. Pro svůj současný a budoucí růst museli i oni učinit mnoho opatření a změn. Zejména šlo o změnu struktury trhu dříve orientovaného na Východní Evropu. Dnes převzal iniciativu dominantní Západoevropský trh, jehož podmínkou je vysoká kvalita výrobků, komplexní řešení systému, velká poptávka po recyklovaných materiálech a zvýrazněná ekologická hlediska. Celkově se musela snížit konstrukční a materiálová nákladovost při výrobě produktů a zvýšila se podpora robotizace ve výrobě. Společnost razantně omezila externí dodavatele a stala se tak soběstačnou a nezávislou.

Hobby markety

Společnost Ariston CZ, s.r.o. dlouhodobě spolupracuje s další distribuční cestou zboží, která je nyní na vzestupu a jsou jimi hobby markety (DIY – Do it yourself) Vyznačují se velkoplošnou prodejnou s širokým sortimentem zboží a velkou marketingovou podporou. Milan Maxima připravil analýzu a jasná data o síle, historii a vzniku DIY. Od roku 1991 „vyrostlo“ na území
ČR 141 prodejen s celkovým objemem tržeb cca 36 mld. Kč. Dříve byl prodej zaměřený na koncového zákazníka „kutila“. Dnes se stává stále více silnějším zákazníkem řemeslník, který využívá výhod DYI a k tomu dostává  výhodnější a rabatové podmínky. Mezi hlavní  výhody patří rozmanitost sortimentu, dostupná síť prodejen, otvírací doba, provoz i o víkendech a  dnes i internetový prodej. To vše předurčuje jejich růst

Posiluje se role velkoobchodů?

Velkoobchody se stále drží klasického 4-stupňového uspořádání obchodu VÝROBCE – VELKOOBCHOD – MONTÁŽNÍ FIRMA – KONCOVÝ ZÁKAZNÍK.

Orientují se na montážní firmy a řemeslníky, podporují jejich spolupráci, odborně je vzdělávají a dávají jim výrazné rabatové podmínky. Konference poukázala na nedostatek řemeslníků a fakt, že jich po studiu zůstává v oboru pouze 30 – 50%. Některé velkoobchody se orientují na exkluzivitu svých výrobků, aby omezily konkurenční boj. Každá z VO firem má však zcela osobitý přístup k práci s montážními firmami a s předáváním informací konečnému zákazníkovi. I přes rozmanitou distribuční síť mají stále největší podíl (cca 70 %) na trhu  obchodu voda topení a stále se tak drží jako  základní distribuční kanál.

Logistika jako vrchol změn

Stavebniny DEK a.s., mají nejdokonalejším systém logistiky, obsluhu zákazníka zaměřenou na rychlost v odbavení zakázek. Ing. Adam Petr poukázal na to jak důležité je označení a popis produktů od výrobce. Vede k přesné evidenci, uskladnění zboží, rychlému vyřízení objednávek i reklamací. Organizace skladu a komunikace skladu s oddělením zakázek pak zaručuje rychlost a dokonalost odbavení zákazníka. Zvládnutí logistiky je prioritou budoucnosti.

Konference byla platformou pro výměnu informací a zkušeností z obchodu a distribuce zboží. Sešli se zde zástupci distribučních cest, které si dříve byli až nevraživou konkurencí. Tato rozmanitost umožnila komplexní pohled a jasnou vizi obchodu voda topení.